مقالات, مقالات در و پنجره

انعکاس گرمای خورشید توسط پنجره هوشمند

پنجره

انعکاس گرمای خورشید توسط پنجره هوشمند

محققان دانشگاه ام.آی.تی آمریکا نوعی پوشش ساختند که قادر است تا 70 درصد از گرمای خورشــید را از ســطح پنجره منعکس کند.

این پوشش که نوعی فیلم است شباهت زیادی به لفاف های شفاف مورد استفاده در بسته بندی دارد و سطح آن با میکروذراتی پوشیده شده که حاوی آب هستند .

زمانی که سـطح فیلم بیش از 30 درجه سانتیگراد گرم شــود، این میکروذرات آب را آزاد میکنند و به مجموعه هایی از فیبرهای فشرده تبدیل میشوند که موجب انعکاس نور میشود.

این فناوری شــباهت زیادی به یک تور ماهیگیری دارد که درون آب قرار گرفته و هر رشته از آن قادر است نور را منعکس کند؛ اما این رشته ها به درستی دیده نمی شوند. زمانی که تور از آب خارج میشود، رشته های آن متراکم شده و قابل رویت می شوند.

 

sun reflect

محققان به منظور بررســی عملکرد این فناوری، محلول هایی مختلفی از میکروذرات را تولید کرده و آنها را بین دو صفحه شیـه ای در پنجره با ابعاد 30 ســانتیمتر قــرار دادند.

پس از تابش نور شبیه سازی شده خورشید روی این صفحات مشخص شد این فناوری قادر است تا 70 درصد از گرمای حاصل از نور خورشید را منعکس کند. بر اساس آمارها تنها در آمریکا سالانه مبلغ 29 میلیارد دلار و 6 درصد از کل توان الکتریکی مصرفی برای راه اندازی سیســتم های تهویه مطبوع صرف میشــود و این فناوری با کنترل دمــای محیط های داخلی، امکان صرفه جویی هنگفتی را فراهم میکند.

درحال حاضر محققان در تلاش اند تا کارایی این فناوری را بهبود بخشند.

 

برای مشاهده محصولات گروه کسری کلیک کنید 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.